Ana Sayfa » Bireyler ve Toplum

Orospu Serpil mi, Adam olan Hakan mı?

24 Ekim 2009 6 Görüş Eleştİrmen: Aybike Umay
İlkokul çağlarımda, yazları belediyenin ücretsiz olarak açmış olduğu kuran kursuna giderdim. Yine bir kurs sonrası başörtümü çıkarmış elimde sallayarak, altımdaki iki beden büyük eteğimi çeke çeke, salkım saçak bir şekilde eve doğru yürüyordum. Evimizin üç mahalle aşağısında bir kalabalık dikkatimi çekmişti. Eteğimi elimle iyice toplayıp büyük merakla koşmaya başladım kalabalığa doğru. Polis arabaları, ambulans ve bol miktarda insan sureti. Boyum o zamanlar henüz kısa olduğundan pek bir şey göremiyordum, her ne kadar zıplamaya çalışsam da sonunda eteğime basıp asfalt zeminle haşır neşir olmuştum. Her kafadan bir ses çıkıyor deyimi tam isabet olmuştu o anıma. Kulaktan kulağa bir sürü farklı şeyler duymuştum.
Yaşadığımız semtin küçük olmasının faydası herkesin her olan bitenden en ince ayrıntısına kadar haberdar olmasıydı. 1-2 gün sonra olayın aslını öğrenmiştim.  ’Genç bir kız, sevgilisinden hamile kalmış, bunu öğrenen babası da kızı bıçaklayıp lime lime etmiş.’
Kız ölüp gitmişti.Hemde yeni bir ünvanı ile; Orospu Serpil!!!

Bu olayın üstünden iki hafta kadar geçtikten sonra, yine bir kurs sonrası evime dönüyorum. Altın günü sırası annemde olduğundan birbirinden leziz şeyler yeme hayaliyle daha da bir çekiştiriyorum eteğimi ve daha hızlı bir koşuyorum eve doğru. Ev tıklım tıklım. Birbirinden farklı bir sürü teyzecik. Salona girdiğimde hepsi bir ağızdan tembihlenmiş gibi koro misali bir çığlık atıyorlar.
– Aaaaaa…

– Euzübillahimineşşeytanirracim Bismillahirrahmanirrahim. Diyorum içimden.

Bir o kucağa bir kucağa. Hobaa kucaktan kucağa zıplatılıyorum salonda. Mıncıklama merasiminden sonra teyzecikler beni azat ediyorlar ve hoş sohbetlerine devam ediyorlar kaldıklar yerden. Bir köşeye çekilip bir taraftan tıkınıp, bir taraftan da teyzecikleri dinliyorum. Tombul, kocaman iki tane memesi olan, kısa boylu bir teyze büyük bir iştahla bir şey anlatmaya başlıyor.

– Ayy komşular geçenlerde bizim beyle hafta sonu için kayınvalidemlerime gitmiştik. Beyin işi çıktı erken dönmek zorunda kaldık. Gece geç olduğundan bizim keratayı uyandırmayalım dedik. Eve bir girdik birde ne görelim.

– Neee? Hep bir ağızdan.

– Bizim haylaz eve kız atmış. Diyor büyük bir gururla iri memeli teyzecik
– Aaaa! gülüşmeler…
– Yaaa!
– Ee erkek adam.

Aaa, yaa… Hakan ağabeyi yerlere göklere sığdıramıyorlar. Daha düne kadar Hakan ağabeyi çocuk sayanlar bir anda adam etmişlerdi. Övgü üstüne övgü. Hatta abartıp bel atına vuran terbiyesiz, kendilerini komik sanan teyzecikler bile vardı. Hakan ağabeyin olayı da çok kısa sürede yayılmıştı.

Hemde yeni ünvanı ile; Adam Hakan!!!

Başrol oyuncuları farklı iki benzer olay. Lakin sonucunda birbirlerinden dağlarca kadar farklı iki sonuç. Yapılan iş, harcanan enerji, duyulan ihtiyaç, hissedilen haz aynı. İlkinin sonucunda infaz, ikincisin de iftihar.

Aslında en büyük fark; birinin bayan, diğerinin erkek olması. Evet sadece bu, bu kadar farklı tepkilerin sebebi. Ne hikmet ise toplumumuzda bayan bu şekilde bir duruma tabii olduğunda orospu, kötü, kaka, pis oluyor, yüzüne tükürülüyor, yüzler kızarıyor. Fakat eğer bayan yerine erkek olursa şayet adam olunuyor, alkışlar tutuluyor, övgü sözcükleri yağdırılıyor, koltuklar kabarıyor. Ne kadar acı bir tezatlıktır. Eğer bir davranışa ‘yanlış’ sıfatı yükleniyorsa, bu davranış her durumda ve her şartlarda yanlıştır. Doğruluğu öne sürülemez.

Klasik feministler misali bayan-erkek eşittirin savunucusu değilim kesinlikle. Elbette ki değildir. Çünkü gerek Allah’ın bizi yarattığı özelliklerimizden ötürü, gerek coğrafyanın iklimin bize bahşedilen sunumlarından, gerek hayat standartlarında statü ve rollerden. Lakin ahlakın temel kavramlarından olan doğru-yanlışı ayırt etme de bireyler hür iradelerini kullanarak, bu ayrıma kesinlikle hiçbir bahane sokmadan karar vermelidirler.

Sergilenen bir tutum yanlışsa yanlıştır,doğruysa doğru. Bu tutum renk, yaş, CiNSİYET… ayrımı yapılmaya tabi tutulmadan öne sürülmelidir.

İki genç insan. Serpil ve Hakan. Vukuatları benzer, hükümleri farklı. Sizce Orospu Serpil mi, Adam olan Hakan mı? Yoksa içinde bulunduğumuz toplum zihniyeti mi?

Aybike Umay TULPAR

6 Görüş »

  • fatih dedi ki:

    slm.
    çok doğru bir yere parmak basmışsınız, toplumdaki yanlış mantıklardan biri de bu, bence insanların ahlak anlayışı bunun böyle anlamasına sebep oluyor. Televizyon programlarında insanların çıkıp birbirinden bahsederken “ne kadar ahlaklı” gibi laflar edip birbirine iltifatlar yağdırıyorlar, ama bilmiyorlar ki “tartısı yanlış olanın her tarttığı yanlış olur”. nasıl ki namus kavramı(tabii ki bu kavramla dalga geçmeyenler için) nasıl kadınlar için varsa erkekler içinde vardır, aynı sınırlar kadın ve erkek için çizilmiştir, sadece kadın için değil.

  • aozkan dedi ki:

    Kesinlikle katılıyorum görüşlerine ve fatih in dediği gibi ” tartısı yanlış olanın her tarttığı yanlış olur”. Toplum olarak bize yakışmayan bazı yozlaşmalar var maalesef ve mesele kadın hakları meselesi değildir ve özünde de “kadın erkek eşit değildir” (kadın erkek birbirinin tamamlayıcısıdır, biri olmadan diğeri olmaz zira fıtratlarımız farklı)

    Ceza kanunlarımıza göre bir kadınla bir erkeğin (18 yaşından büyük) rızaları dahilinde ilişkiye girmesi suç değil, peki o zaman kanunlarla idare edilen bu toplumun bu olaya bu kadar tepki göstermesi ya da diğer bir deyişle serpil i orospu yapıp canına kast etmesinin sebebi nedir?

    Bir tespitte bulunmak gerekirse çoğunluğu müslüman olan toplumumuzun gayri meşru ilişkilere bu kadar tepki koyması dinimizin yasaklamış olmasındandır. Peki dinimiz bu konuda kadına ayrı erkeğe ayrı bir ceza öngörmüş müdür? (cevabını araştırmanız daha uygun olacaktır)

    Peki neden kadına aşırı tepki gösterirken erkeği övüp yüceltiyoruz? En başta dediğim gibi “yozlaşma”… Kadını öldürüp namusu temizlemek de yozlaşmadır, erkeği övmek de…

    Sonuç olarak toplumun bu türlü konulara yaklaşımının kaynağı tam olarak nedir bilinmemektedir…

  • fatihselim dedi ki:

    Ne serpil Orospu nede hakn Adam…
    Serpil’i Orospu eden Sevgilisi Orospu,adam gibi evlenip hayat kurmak varken…
    Hakan’da adam diye andiran disi Kahpe,aile duzen ve tertibine hala getirecek basitlik yaptigi icin…
    Genel olarak cehalete dusmus herkes orospu adam olan yok….

  • vps dedi ki:

    Fatih kardeşim bu sözlerine katılıyorum

    Ne serpil Orospu nede hakn Adam…
    Serpil’i Orospu eden Sevgilisi Orospu,adam gibi evlenip hayat kurmak varken…
    Hakan’da adam diye andiran disi Kahpe,aile duzen ve tertibine hala getirecek basitlik yaptigi icin…
    Genel olarak cehalete dusmus herkes orospu adam olan yok….

  • Şahin ATAŞ dedi ki:

    bu durumda, orospu toplum zihniyetidir.
    sanırım şimdinin gençliği bu konuda çalışmalar yapıyor. artık böyle durumlar güzel yurdumun sadece malümunuz bir kaç şehrinde oluyor. bir tarafta tabuları yıktık diyen elit kesim, diğer tarafta tabuların altında ezilen eksik kesim. toplum zihniyetini bu şekilde 2′ye ayırdık. ikisi kesim de birbirinden orospu, flamayı kim sallıyor bilmiyorum.

    ilginç, mantıklı, akılcı bir yaklaşım.
    teşekkürler.

  • deniz dedi ki:

    aozkanın da dediği gibi, bu zihniyeti bizde uyandıran islam dininin yasaklamalarıdır.Siz de “klasik feministler” gibi kadın erkek eşitliğini savunmadığınızı, Allah’ın bize verdiği özellikler yüzünden eşit olmadığımızı söylemisiniz.Yani aslında siz de erkek üstünlüğünü savunuyorsunuz.Ama unutmayın biz islam ahlakına sahibiz ve bu orospu damgasını serpile vuran da erkek üstünlüğünü savunan bir toplumun ahlak anlayışıdır.
    Yani inanın ya da inanmayın, kadın erkek eşitliği savunulması gereken birşeydir.Sadece kadınlar tarafından değil ilerlemeye inanan tüm insanlar tarafından.

Görüş belirtin!

Aşağıdaki form ile bu eleştiri hakkındaki görüşlerinizi belirtebilir ya da kendi sitenizden geri izleme yapabilirsiniz. Ayrıca yorumlara RSS ile abone olabilirsiniz.

Yaptığınız görüşün sadece sizin sorumluluğunuzda olduğunu unutmayın.

Görüş bildirirken şu etiketlerden faydalanabilirsiniz:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>